نکات آموزشی هنگام گیرکردن در آسانسور:

مرحله اول

پیش از هر چیز، آرامش خود را حفظ کنید. چند نفس عمیق بکشید و بدن خود را شل کنید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید که هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم. اگر در آسانسور تنها نیستید، وحشت شما دیگران را نیز نگران خواهد کرد، و هنگامی که چند فرد وحشت­‌زده در شرایط بدی قرار می­‌گیرند، ممکن است بعضا کارهای خطرناکی انجام دهند.

۱٫ ترس از اتمام اکسیژن

آیا وقتی می­‌پرسید هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم، می‌ترسید اکسیژن تمام شود و نتوانید نفس بکشید؟ نگران نباشید. دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا به طور کامل ایزوله نیستند. این یعنی که هوا به داخل کابین وارد شده و هرگز با کمبود اکسیژن مواجه نخواهید شد.

۲٫ ترس از سقوط آسانسور

بسیاری از افراد هنگامی که می­‌پرسند اگر در آسانسور خراب گیر افتادیم چکار کنیم، در واقع نگران سقوط آسانسور هستند. در مورد سقوط آسانسور نیز جای نگرانی نیست. سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکیست و از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل‌هایی که آسانسور را جابه‌جا می‌کنند نیز بسیار محکم هستند. هنگام طراحی این سیم‌ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می‌شود و امکان پاره شدنشان چیزی نزدیک به صفر است. حتی در صورت پاره شدن و یا بریده شدن سیم‌بکسل‌ها در آسانسور ترمزهایی به نام پاراشوت وجود دارد که که از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند.

۳٫ برق اضطراری آسانسور

اگر گیر کردن آسانسور به خاطر قطع شدن ناگهانی برق باشد و آسانسور به سیستم برق اضطراری مجهز باشد جای نگرانی نیست. برق اضطراری آسانسور به کمک آسانسور آموده و آسانسور می­تواند شما را در اولین طبقه پیاده کند. اگر زمانی قصد ساخت آپارتمان داشتید، هنگام خرید آسانسور از وجود برق اضطراری آسانسور و سیستم آن اطمینان حاصل کنید.

۴٫ تاریک بودن کابین

اما اگر سیستم برق اضطراری وجود نداشته باشد، برق برود، و کابین تاریک باشد، هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم؟ در این حالت می‌توانید چراغ قوه تلفن همراه‌تان استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که در چنین شرایطی به موبایل‌تان نیاز پیدا خواهید کرد. پس چراغ قوه گوشی را برای مدت طولانی روشن نگه ندارید تا باطری گوشی تمام نشود. با روشن شدن آسانسور می‌توانید دکمه‌ها را ببینید و درک بهتری از موقعیت فعلی‌تان در آسانسور پیدا کنید.

مرحله دوم

خب، پس از کنترل آرامش و انجام ملاحظات بالا هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم؟

۱٫ فشردن دکمه تماس با تکنسین

با فشردن این دکمه (که معمولا روی آن علامت تلفن یا کلمه Call است) می‌توانید با تکنسین آسانسور ارتباط برقرار کنید. این دکمه به احتمال بالا در آسانسورهای مجتمع‌های بزرگ که تکنسین در محل دارند، وجود دارد. بقیه‌ آسانسورها نیز زنگ خطر دارند که با فشردن آن در کل ساختمان صدای زنگ پیچیده و اهالی را مطلع می‌کند.

بد نیست دکمه باز شدن در را نیز فشار دهید. گاهی با فشار دادن مجدد دکمه باز شدن در، در آسانسور باز می شود. بسیاری از افرادی که فکر می‌­کنند در آسانسور گیر کرده‌­اند و کمک می­خواهند، هنگامی که دوباره دکمه باز شدن در را فشار می‌­دهند، در باز می‌­شود. می توانید دکمه بسته شدن در، یا دکمه یک طبقه پایین‌­تر از جایی که هستید را نیز فشار دهید.

۲٫ تماس گرفتن برای کمک

اگر فشردن دکمه­‌ها در مرحله قبل آموزش نجات از آسانسور فایده نداشت، با آتش‌­نشانی (۱۲۵) تماس بگیرید.

۳٫ کف کابین بنشینید

کف کابین بنشینید تا هنگام حرکت دوباره اسانسور تعادلتان بهم نخورد.

تذکر:ترجیحا در ساختمانی که خالی از سکنه است از آسانسور استفاده ننمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *